29.1.10

Gerillamarknadsföring med Miami

 

Denna veckans tema är Marknadsföring, mer specifikt att kunna kommunicera och sälja inn sin ide eller sitt produkt till en önskad målgrupp.

Jag menar att alla projekt omfattar marknadsföring på något sätt. Du kan ha världens fränaste ide, men om du inte kan presentera den eller kommunicera den till omvärlden så kommer den aldrig kunde bli succe. Om man arrangerar en klubb eller et event och lägger ned himla mycket tid på att få et stenbra program, perfekta lokaler, grym design och dekor, känns det oavsett som fiasko om inga folk kommer. Och det kostar skitmycket pengar att gå back på ett arrangement, för kostnaderna kommer ändå, oavsett om du har billjettintekter eller inte.

Men det kämpas om uppmerksamheten där ute i världen, och traditionell kommersiell marknadsföring kostar sjukt mycket pengar, typ 250.000 spänn för en liten kampanj.

Därför lär vi ut kreativ marknadsföring på Galaxen Creative. Det kallas ofta gerillamarkadsföring, och det handlar om att använda humor och kreativitet snarare änn pengar på att få best möjlig resultat.

Denna veckan har vi haft besök av Fredrik från Miami Guerilla Agency, som har hållit i två dagars föreläsning om guerrillareklam och hur man kan använda sin kreativitet för att uppnå grymt bra, kool och humoristisk marknadsföring. Vi har även fått lära oss lite juridik och fått ett inblick i reklambranschen.

Provocerande, lärorikt och mycket inspirerande!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar